Celem przeprowadzonych w latach 2001-2003 badań było poznanie wpływu zróżnicowanego nawożenia azotem na zawartość składników przyswajalnych w glebie, ogólnych w liściach i owocach odmiany Šampion w okresie pełnego owocowania drzew. Badania przeprowadzono w latach 1994-2003 w sadzie jabłoniowym Rolniczo-Sadowniczego Gospodarstwa Doświadczalnego w Przybrodzie. Drzewa odmiany Šampion na podkładce M.9 EMLA zostały wysadzone wiosną 1994 r., w rozstawie 3,5 × 1,0 m (2857 drzew z ha) na glebie płowej właściwej wytworzonej z gliny lekkiej zwałowej. W doświadczeniu zastosowano 5 kombinacji nawożenia azotem, każda w 4 powtórzeniach: 1. N 0 - kontrola bez nawożenia, 2. N 5 - 5 g N.m -2 jednorazowo wiosną, 3. N 10 - 10 g N.m -2 jednorazowo wiosną, 4. N 5+5 - 5 g N.m -2 wiosną + 5 g N.m -2 w końcu maja, 5. N 5herb. - 5 g N.m -2 jednorazowo wiosną w obrębie pasów herbicydowych. Otrzymane wyniki pozwalają stwierdzić, że nawożenie azotem miało istotny wpływ na zmiany zawartości przyswajalnych składników w glebie. Wpływało na obniżenie przyswajalnego potasu w warstwie ornej i podornej oraz wzrost przyswajalnego magnezu, co poprawiło stosunek K/Mg. Mniejszy wpływ nawożenia azotem stwierdzono na zmiany zawartości przyswajalnego fosforu i odczynu gleby. Nawożenie azotem wpływało na wzrost zawartości azotu ogólnego w liściach, a obniżało zawartości fosforu, na pozostałe analizowane składniki nie stwierdzono istotnego wpływu. Na uwagę zasługuje fakt, że zawartość składników przyswajalnych w glebie nie była skorelowana z zawartością składników ogólnych w liściach. Natomiast zawartość składników mineralnych w owocach była ściśle skorelowana z zawartością składników w liściach. Warunki klimatyczne, a w szczególności brak opadów atmosferycznych i wzrost temperatury w latach 2001-2003, a także starzenie się drzew wpływały na obniżenie zawartości azotu, fosforu, potasu w liściach a wzrost w porównaniu do lat 1995-2000 magnezu.
<< < 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 > >>
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.