W pracy przedstawiono wyniki badań właściwości trakcyjnych wybranych opon na drogach leśnych. Badaniami objęto drogi leśne w odmiennych drzewostanach o nawierzchni gruntowej oraz drogi utwardzane żużlem i tłuczniem. Stwierdzono, że największe siły trakcyjne spośród badanych opon napędowych generowała opona 5.00-10 na nawierzchni tłuczniowej (604 N). Wród opon typu grass największe siły trakcyjne zanotowano dla opony 18×9.5-8 również na drodze o nawierzchni tłuczniowej (563 N). Najskuteczniejszym sposobem poprawy zdolności ciągowych było dociążanie badanych kół. Wyższe wartości współczynnika przyczepności zanotowano dla opon napędowych w porównaniu do opon typu grass. Wartości tego parametru zależne były od rodzaju drogi. Stosowanie modyfikacji badanych kół powodowało wzrost sił trakcyjnych oraz współczynnika przyczepności. Największą sprawność osiągnęły opony modyfikowane na drodze żużlowej. Dla opony 5.00-10 sprawność wynosiła 82%, a 75% dla opony 18×9.5-8.