Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 5 Nr 2 (2006)

Artykuły

Ocena właściwości trakcyjnych opon na wybranych drogach leśnych

DOI: https://doi.org/10.24326/aspta.2006.2.5
Przesłane: października 24, 2022
Opublikowane: 2006-12-31

Abstrakt

W pracy przedstawiono wyniki badań właściwości trakcyjnych wybranych opon na drogach leśnych. Badaniami objęto drogi leśne w odmiennych drzewostanach o nawierzchni gruntowej oraz drogi utwardzane żużlem i tłuczniem. Stwierdzono, że największe siły trakcyjne spośród badanych opon napędowych generowała opona 5.00-10 na nawierzchni tłuczniowej (604 N). Wród opon typu grass największe siły trakcyjne zanotowano dla opony 18×9.5-8 również na drodze o nawierzchni tłuczniowej (563 N). Najskuteczniejszym sposobem poprawy zdolności ciągowych było dociążanie badanych kół. Wyższe wartości współczynnika przyczepności zanotowano dla opon napędowych w porównaniu do opon typu grass. Wartości tego parametru zależne były od rodzaju drogi. Stosowanie modyfikacji badanych kół powodowało wzrost sił trakcyjnych oraz współczynnika przyczepności. Największą sprawność osiągnęły opony modyfikowane na drodze żużlowej. Dla opony 5.00-10 sprawność wynosiła 82%, a 75% dla opony 18×9.5-8.

Bibliografia

  1. Białczyk W., Cudzik A., Czarnecki J., Pieczarka K., 2005. Właściwości trakcyjne opon i ich modyfikacji na różnych drogach leśnych. Acta Sci. Pol. Technica Agraria 4(1), 29–39.
  2. Białczyk W., Czarnecki J., Kopystiański P., 1998. Stanowisko do badań trakcyjnych opon mikrociągników. PAU, Prace Komisji Nauk Rolniczych, 1, 39–45.
  3. Białczyk W., Pieczarka K., Materek D., 2002. Wstępna ocena właściwości trakcyjnych opony na glebach leśnych. Inż. Rol. 5(38), 161–169.
  4. Forsyth A., Bubb K., Cox M., 2006. Runoff, sediment loss and water quality from forest roads in a southeast Queensland coastal plain Pinus plantation. Forest Ecol. Manag. 221, 1–3, 194–206.
  5. Herbauts J., El-Bayad J., Gruber W., 1998. The impact of mechanized forestry technique on the physical deterioration of soil – the case of acid, silty soils in the Soignes Fores (Belgium). Rev. Forest. Franc. 50(2), 124–137.
  6. Jansson K., Johansson J., 1998. Soil changes after traffic with a tracker and wheeled forest machine: case study on a silt loam in Sweden. Forestry Oxford 71(1), 57–66.
  7. JeaHeun Oh., DuSong Cha., 2000. A study on the ground pressure distribution on ground-based logging machines. J. Res. Forest Kangwon Nat. Univ. 20, 121–128.
  8. Walczykowa M., Walczyk J., Kormanek M. 2002. Determination of forest soil traction parameters. EJPAU, www.ejpau.media.pl, Forestry 5, 2.
  9. Walczyk J., Kormanek M., Walczykowa M., 2001. Analiza pracy ciągnika Timberjack 240B i jego wpływu na glebę na zrębie. PAU, Prace Kom. Nauk Rol., 3, 169–178.

Downloads

Download data is not yet available.

Inne teksty tego samego autora