Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 2 Nr 2 (2003)

Artykuły

Techniczne i eksploatacyjne uwarunkowania składu spalin generowanych przez wybrane pojazdy transportu osobowego

DOI: https://doi.org/10.24326/aspta.2003.2.8
Przesłane: maja 9, 2023
Opublikowane: 2003-12-31

Abstrakt

Zadymienie spalin stanowi główny problem skażeń motoryzacyjnych powodowanych przez silniki wysokoprężne. W pracy przedstawiono wyniki badań zadymienia spalin autobusów komunikacji miejskiej w Lublinie, przeprowadzonych w okresie październik-listopad 2002 r. Przebadano 163 autobusy. Wykonano opracowanie statystyczne uzyskanych wyników w zakresie wpływu wybranych parametrów eksploatacyjnych na poziom zadymienia spalin. Wyniki porównano z analogicznymi pomiarami zadymienia spalin wykonanymi w latach 1995 i 1996. Stwierdzono ponad 50% spadek średniego zadymienia spalin autobusów w roku 2002 w stosunku do lat 1995–1996, co jest skutkiem przede wszystkim wprowadzenia paliwa Ekodiesel Plus 50D. W wyniku badań stwierdzono, iż wszystkie badane autobusy spełniają aktualnie obowiązujące normy zadymienia spalin.

Bibliografia

  1. Merkisz J., 1994. Zużycie oleju w szybkoobrotowych silnikach spalinowych. Wyd. Polit. Pozn., Poznań, 185–204.
  2. Merkisz J., 1997. Emisja cząstek stałych przez silniki spalinowe o zapłonie samoczynnym. Wyd. Polit. Pozn., Poznań, 21–27.
  3. Budzyński P., Szczęsny P., 1996. Wpływ wybranych czynników eksploatacyjnych na zadymienie spalin autobusów komunikacji miejskiej. Ekoinżynieria, 2 (9), 8–13.
  4. Stoczkowski W., 1997. Statystyczne badania porównawcze toksyczności spalin autobusów MPK w Lublinie. Polit. Lub., Lublin.
  5. Borowiec M., 2003. Analiza statystyczna wskaźników ekologicznych taboru autobusowego MPK w Lublinie. Polit. Lub., Lublin.

Downloads

Download data is not yet available.