Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Przesyłanie tekstów

Przejdź do logowania lub Zarejestruj aby zgłosić tekst.

Sprawdzenie tekstu przed wysłaniem

Autorzy proszeni są o sprawdzenie czy tekst spełnia poniższe kryteria. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych mogą zostać odrzucone.

  • Tekst nie był dotąd nigdzie opublikowany ani nie jest przedmiotem postępowania w innym czasopiśmie.
  • Zawiera informację o źródłach finansowania.
  • Cały artykuł jest zapisany w formacie Microsoft Word, w jednym pliku.
  • Podano numery ORCID wszystkich autorów.
  • Podano adresy e-mail wszystkich autorów.
  • Interlinia 1,5; wysokość pisma 12 pkt; wyróżnienia w tekście – kursywa i pogrubienie. Wielkość rysunków i tabel nie przekracza 12,5 × 19,5 cm.
  • Piśmiennictwo zostało przygotowane zgodnie z zasadami określonymi w wytycznych dla autorów (obowiązkowe podanie identyfikatorów DOI i URL pozycji bibliograficznych).
  • Załączono dwie wersje artykułu:
    1. z danymi osobowymi i kontaktowymi dla redakcji czasopisma,
    2. bez danych osobowych i kontaktowych dla recenzenta.
  • Załączono skan podpisanego oświadczenia autora/autorów. Oświadczenie jest podpisane przez wszystkich autorów. Jestem świadomy, że proces redakcyjny nie będzie rozpoczęty bez załączonego oświadczenia.
  • Zgłoszenie pracy do czasopisma oznacza zgodę na obowiązujące opłaty.

Wytyczne dla autorów

 

Oświadczenie autora [plik do pobrania]

Na łamach Acta Scientiarum Polonorum Hortorum Cultus zamieszczane są oryginalne prace naukowe w języku angielskim.

Wszystkie prace są recenzowane przez specjalistów spoza jednostki macierzystej autorów z zachowaniem zasady wzajemnej anonimowości, tzw. double-blind review process. Autorzy są proszeni o wskazanie 3 potencjalnych recenzentów posiadających odpowiednie doświadczenie do wykonania recenzji. W liście przewodnim należy podać imię i nazwisko, afiliację oraz adres mailowy proponowanych ekspertów. Proponowani recenzenci nie mogą być obecnymi współpracownikami żadnego z autorów pracy. Nie mogą także posiadać żadnych publikacji we współautorstwie z autorami pracy z ostatnich 4 lat. Proponowani recenzenci powinni być zróżnicowani pod względem afiliacji oraz pochodzenia geograficznego.

Złożenie pracy w redakcji oznacza, że nie była ona opublikowana wcześniej i nie jest rozpatrywana do publikacji w innych wydawnictwach.

Autor publikowanej pracy zobowiązany jest złożyć oświadczenie, że praca nie była publikowana wcześniej i nie jest skierowana do publikacji w innych wydawnictwach. W przypadku publikacji wieloautorskiej autor zgłaszający artykuł ma obowiązek zebrania na oświadczeniu podpisów wszystkich autorów.

 

ZGŁASZANIE PRAC

Artykuł należy wysłać w dwóch wersjach: wersja dla wydawnictwa z danymi autorów i jednostek naukowych oraz wersja dla recenzentów bez tych danych. 

UWAGA! W wersji niezawierającej danych autorów należy usunąć także nazwiska autorów z podpisów do ilustracji oraz z metadanych pliku Word.

Artykuł jest sprawdzany pod względem oryginalności programem antyplagiatowym iThenticate.

Autor po otrzymaniu recenzji odsyła do redakcji poprawioną pracę wraz z ustosunkowaniem się do uwag recenzenta i redaktora. Redakcja zastrzega sobie prawo dokonywania skrótów i poprawek, a także zmian i uzupełnień merytorycznych uzgodnionych z autorem.

Wsparcie techniczne: journals@up.lublin.pl

 

OPŁATA ZA PUBLIKACJĘ

Złożenie artykułu w redakcji oznacza, że autorzy akceptują poniższe opłaty.

Opłata za opublikowanie artykułu o standardowej objętości wynosi 1600 zł + 23% VAT. W przypadku artykułu o objętości większej niż standardowa za każdą dodatkową rozpoczętą stronę będzie doliczona opłata w wysokości 280 zł + 23% VAT.

Od 1 lutego 2024 r. zmienia się standardowa objętość artykułu będąca podstawą naliczania opłat.

Za standardową objętość artykułu przyjmuje się maksymalnie 16 stron zgłoszonego artykułu wraz z tabelami i ilustracjami, przygotowanych według następujących parametrów: format A-4, marginesy 2,5 cm, krój czcionki Times New Roman, wielkość czcionki 12 pkt, odstęp między wierszami 1,5.

Za dodatkowe opracowanie rycin, które w zgłoszonej postaci nie nadają się do publikacji – nie spełniają standardów wydawniczych lub zawierają błędy merytoryczne – będzie doliczana opłata w wysokości 50 zł + VAT za 1 rycinę.

W przypadku artykułów zgłoszonych do 31 stycznia 2024 r. podstawą naliczania opłaty za publikację jest standardowa objętość artykułu wynosząca 12 stron.

Opłaty za artykuły zgłoszone przed 1 lutego 2023 r. są naliczane zgodnie z wcześniejszym cennikiem: 1000 zł + 23% VAT za standardową wielkość, 60 zł + 23% VAT za każdą dodatkową rozpoczętą stronę.

 

WYMOGI TECHNICZNE

  1. Objętość pracy wraz z tabelami, rysunkami i fotografiami nie powinna przekraczać 16 stron formatu A-4 (marginesy standardowe 2,5 cm).
  2. Styl dokumentów – tekst pracy należy pisać czcionką typu Times New Roman 12 pkt, odstęp między wierszami (interlinia) 1,5, dopuszcza się stosowanie wyróżnień w tekście, np. kursywę i pogrubienie tekstu, ale bez podkreślania liter, wyrazów i zdań.
  3. Wielkość tabel i rysunków nie może przekraczać 16,5 × 19,5 cm. Numeracja tabel i rysunków – cyfry arabskie. Całą pracę należy zapisać w jednym pliku, tabele najlepiej dołączyć na końcu pracy. W razie potrzeby autor jest proszony o dosłanie materiału graficznego w plikach źródłowych, np. fotografie w plikach .jpg lub .tif, rysunki, schematy stworzone w programach Excell, Corel Draw, Photoshop.

 

OBOWIĄZUJĄCY UKŁAD PRACY

  1. Tytuł artykułu.
  2. Imię i nazwisko autora (imię, inicjały kolejnych imion, nazwisko WERSALIKAMI); identyfikator ORCID.
  3. Afiliacje (katedra, wydział, ośrodek naukowy, adres, państwo).
  4. Adresy e-mail wszystkich autorów.
  5. Streszczenie  pracy (600–1500 znaków bez spacji).
  6. Słowa kluczowe – od 3 do 6 słów pomocnych przy indeksacji i wyszukiwaniu, układ – od ogólnych do szczegółowych.
  7. Tekst główny pracy naukowej powinien obejmować: wstęp z celem i hipotezą badawczą, materiał i metody, wyniki, dyskusję, wnioski (lub podsumowanie) i piśmiennictwo.
    Jednostki – obowiązuje międzynarodowy układ SI, jednostki złożone powinny mieć zapis np. g·dm–3 lub g dm–3.
  8. Piśmiennictwo.
  9. Źródło finansowania badań.

Ad 8

  • Przy pozycjach piśmiennictwa należy koniecznie zamieszczać numer DOI (digital object identifier), jeśli jest przypisany, w formacie https://doi.org/10.24326
  • Prace oryginalne (original papers) nie powinny zawierać więcej niż 30 pozycji piśmiennictwa.
  • Prace przeglądowe (review articles) nie powinny zawierać więcej niż 60 pozycji piśmiennictwa.
  • Zapis w tekście: przy powoływaniu się w tekście pracy na publikacje innych autorów podajemy w nawiasie nazwisko i rok, w układzie chronologicznym [Kowalski and Lewandowski 2000, Lewandowski 2001, Zalewski et al. 2001] lub …according to Kowalski [2000]... Wszystkie powołania w tekście powinny być ujęte w wykazie piśmiennictwa (i odwrotnie).
  • W przypadku tytułu pracy w innym języku niż angielski oprócz oryginalnego tytułu należy podać w nawiasach kwadratowych jego angielskie tłumaczenie.
  • Wykaz piśmiennictwa należy zestawić w porządku alfabetycznym; kolejność zapisu: nazwisko autora (-ów), inicjały imion, rok publikacji (gdy w danym roku jest wydanych więcej prac tego samego autora, należy oznaczyć poszczególne pozycje a, b, c itd.), tytuł pracy; wydawca, miejsce wydania, strony (książki) lub tom, numer, strony (artykuły), np.:
    Beyl, C.A. (2011). PGRs and their use in micropropagation. In: Plant tissue culture, development, and biotechnology, Trigiano, R.N., Gray, D.J. (eds.). CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton–London–New York, 33–56.
    Commission Regulation (2015). EU Regulation No 1258/2011 of 2 December 2011 amending Regulation (EC) No 1881/2006 as regards maximum levels for nitrates in foodstuffs. Available: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:32011R1258 [date of access: 21.10.2016].
    Parke, M. (1993). A garden for cutting: gardening for flower arrangements. Stewart, Tabori & Chang, New York.
    Patkowska, E., Konopiński, M. (2008a). Pathogenicity of selected soil-borne microorganisms for scorzonera seedlings (Scorzonera hispanica L.). Folia Hort., 20(1), 31–42.
    Patkowska, E., Konopiński, M. (2008b). Pathogenicity of selected soil-borne fungi for seedlings of root chicory (Cichorium intybus L. var. sativum Bisch.). Veg. Crops Res. Bull., 69, 81–92.
    Weilharter, A., Mitter, B., Shin, M.V., Chain, P.S.G., Nowak, J., Sessitsch, A. (2011). Complete genome sequence of the plant growth-promoting endophyte Burkholderia phytofirmans strain PsJN. J. Bact., 193(13), 3383–3384. https://doi.org/10.1128/JB.05055-11

Artykuły

Treść polityki prywatności.

Polityka prywatności

  1. Postanowienia ogólne

    1. Niniejsza polityka prywatności ma zastosowanie do danych osobowych użytkowników platformy czasopism Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, działającej pod adresem https://czasopisma.up.lublin.pl/, zwanej dalej „Platformą”.
    2. Administratorem danych osobowych jest Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, z siedzibą w Lublinie, przy ul. Akademickiej 13, NIP: 712-010-37-75, zwanym dalej „Administratorem”.
    3. Przetwarzanie danych osobowych odbywać się będzie zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE zwanych dalej „RODO”.

  2. Cel, zakres i czas przetwarzania danych osobowych

    1. Dane osobowe użytkowników Platformy przetwarzane będą w zakresie i celu niezbędnym do sprawnego funkcjonowania naukowych czasopism elektronicznych, a zwłaszcza w celu:
      1. sprawnej komunikacji w procesie redakcyjnym;
      2. redagowania treści;
      3. tworzenia wewnętrznych raportów i analiz (w tym statystyk oglądalności podstron, czytelnictwa publikacji);
      4. wysyłania za zgodą użytkowników powiadomień i informacji dotyczących czasopisma;
      5. ewentualnych opłat za dostęp do publikacji;
      6. informowania czytelników o autorstwie tekstów opublikowanych na Platformie;
      7. indeksowania opublikowanych tekstów i danych w bazach danych, katalogach i serwisach, zgodnie z polityką wydawniczą czasopism.
    2. Użytkownicy zarejestrowani na Platformie mogą przekazać Administratorowi następujące dane:
      • Imię*
      • Drugie imię
      • Nazwisko*
      • Login
      • Płeć
      • Hasło (zaszyfrowane)
      • E-mail*
      • ORCiD ID
      • Strona WWW
      • Państwo
      • Telefon
      • Fax
      • Afiliacja
      • Biografia
      • Data rejestracji
      • Ostatnia data zalogowania
      • Lokalizacja
      • Zainteresowania badawcze
      • Funkcja (rola) na Platformie
    3. Osoby rejestrujące się na prawach czytelnika zobligowane są podać następujące dane:
      • Imię
      • Nazwisko
      • E-mail
      • Login
      • Hasło
      • Funkcja (rola) na Platformie
    4. Osoby rejestrujące się na prawach autora prócz danych określonych w pkt II.3 zobligowane są podać informacje dotyczące afiliacji oraz kraju pochodzenia.
    5. W przypadku uruchomienia na Platformie sprzedaży elektronicznych wersji publikacji osoby zainteresowane skorzystaniem z tej usługi mogą przekazywać Administratorowi dodatkowe dane dotyczące wyboru kanału płatności oraz numeru konta bankowego.
    6. Podanie danych osobowych jest:
      1. dobrowolne w przypadku korzystania z treści czasopism open access zdeponowanych na Platformie
      2. warunkiem koniecznym w przypadku chęci uczestnictwa w elektronicznym procesie wydawniczym, w tym:
        1. deponowania tekstów do publikacji na prawach autorów
        2. prowadzenia prac związanych z funkcjami: redaktora, redaktora działu, redaktora technicznego, recenzenta, specjalisty DTP, indeksatora, korektora, menedżera czasopisma, menedżera subskrybcji, menedżera ds. marketingu
        3. założenia konta na prawach czytelnika w celu uzyskiwania informacji ze strony wydawnictwa i redakcji o nowo opublikowanych numerach i artykułach.
    7. Dane osobowe uczestników elektronicznego procesu redakcyjnego, w tym autorów publikacji, redaktorów, recenzentów, zgodnie z art. 89 RODO przetwarzane będą do celów naukowych i statystycznych przez cały okres udostępniania elektronicznych wersji czasopisma. Za cel naukowy uznaje się archiwizowanie artykułów i metadanych, ich udostępnianie, indeksowanie i przekazywanie do indeksowania w bazach, katalogach i serwisach naukowych.
    8. Dane osobowe potencjalnych autorów, których teksty nie zostały przyjęte do publikacji, mogą zostać usunięte przez Administratora po 2 latach od decyzji redakcji o niepublikowaniu.
    9. Dane osobowe użytkowników na prawach czytelników mogą zostać usunięte przez Administratora w każdym momencie po uprzednim zgłoszeniu żądania użytkownika.

  3. Prawa użytkowników

    1. Każdy użytkownik zarejestrowany na Platformie posiada prawa określone w art. 15-21 RODO, z których może korzystać po uwzględnieniu warunków określonych we wspomnianych przepisach:
      1. Prawo dostępu do danych,
      2. Prawo do sprostowania danych,
      3. Prawo do bycia zapomnianym,
      4. Prawo do ograniczenia przetwarzania,
      5. Prawo do przenoszenia danych,
      6. Prawo do złożenia sprzeciwu.
    2. Użytkownikowi przysługuje prawo do edycji swojego konta i zmiany uprzednio przekazanych danych, z wyjątkiem loginu systemowego. Z poziomu aplikacji może w każdym momencie cofnąć zgodę na otrzymywanie informacji ze strony wydawnictwa i redakcji czasopism posadowionych na Platformie.
    3. Skorzystanie z praw określonych w punkcie III.1 następuje po uprzednim zgłoszeniu Administratorowi drogą elektroniczną na adres: wydawnictwo@up.lublin.pl.

  4. Prawa Administratora

    1. Administrator zastrzega sobie prawo do przetwarzania danych użytkowników po cofnięciu zgody tylko na potrzeby dochodzenia ewentualnych roszczeń przed sądem lub jeżeli przepisy krajowe albo unijne bądź prawa międzynarodowego obligują go do retencji danych.
    2. Administrator ma prawo udostępniać dane użytkowników podmiotom upoważnionym, na podstawie właściwych przepisów prawa.
    3. Administrator może korzystać z usług innych podmiotów przetwarzających na podstawie udzielanej im pisemnej zgody oraz warunków określanych w art. 28 RODO.
    4. Dane mogą być przekazywane:
      1. procesorom w związku ze zleconą usługą administracji i wsparcia technicznego Platformy;
      2. wydawcom systemów analitycznych Google Analitycs, AddThis
      3. wydawcom baz i katalogów indeksujących:
        1. SCOPUS
        2. Pol-index
        3. WorldCat
        4. Google Scholar
        5. CEJSH
        6. Crossref Metadata Search
        7. podmiotom lub organom uprawnionym na podstawie przepisów prawa.

  5. Zabezpieczanie danych osobowych

Platforma zaszyfrowana z użyciem protokołu SSL (Secure Socket Layer). Wprowadzane hasła użytkowników są szyfrowane. Hasła są tajne i poufne. Hasła i loginu nie wolno udostępniać innym osobom.

  VI. Pliki cookie

Platforma wykorzystuje pliki cookie, które służą do identyfikacji przeglądarki odwiedzających. Dzięki zebranym informacjom Administrator chce uzyskać wiedzę o częstotliwości odwiedzin Platformy oraz identyfikacji jej najbardziej interesujących elementów. Uzyskane dane pozwolą Administratorowi na lepsze dostosowanie Platformy do potrzeb użytkowników, posłużą usprawnieniu jej funkcjonowania oraz do celów statystycznych. Pliki te nie mogą być wykorzystane do infekowania urządzenia wirusami lub innym złośliwym oprogramowaniem.