Abstrakt
Każdy element przestrzeni jest potencjalnym znakiem albo może się nim stać dzięki intencjom autora. Zagadnienia m.in. symbolu gatunków i barwy roślin zostają wykorzystane w projekcie zagospodarowania terenu wokół kościoła pw. Św. Urszuli Ledóchowskiej w Lublinie. W pracy zdefiniowano pojęcie ogrodu przykościelnego oraz cechy i funkcje wybranego obiektu. Prace terenowe polegały na przeprowadzeniu szczegółowej inwentaryzacji dendrologicznej oraz oceny stanu istniejącego miejsca. Następnie opracowano projekt koncepcyjny, w którym zaproponowano nowy dobór roślin z zachowaniem części drzew istniejących. Zmieniono całkowicie nawierzchnię i dodano elementy małej architektury. Teren podzielono na trzy strefy: reprezentacyjną, kontemplacyjną oraz wypoczynkową. Całość zamysłu ma służyć osobom duchownym i parafianom, jednocześnie będąc wotum wdzięczności dla św. Urszuli Ledóchowskiej.
Bibliografia
- Basiura T., 2018. W ogrodzie Maryi. Atlas roślin maryjnych. Wydawnictwo M, Kraków.
- Bell A., Greene Th.C., Fisher J.D., Baum A., 2004. Psychologia środowiskowa. GWP, Gdańsk.
- Bramorski J., 2002. Antropologiczny wymiar symboliki przestrzeni sakralnej w ujęciu Mircei Eliadego. Forum teologiczne 3, 153–162.
- Drożdż-Szczybira M., 2018. Symboliczne znaczenie roślin uprawianych w tradycyjnej zagrodzie. Środowisko Mieszkaniowe 22, 37–45.
- Forstner D., 2001. Świat symboliki chrześcijańskiej. Leksykon. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
- Frey K., 2012. Kwiaty – symbolika kształtu i barwy. W: J. Marecki, L. Rotter (red.), Barwy i kształty. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, Kraków.
- Frey K., 2016. Symbolika klasztornego wirydarza. W: J. Marecki, L. Rotter (red.), Krajobraz semantyczny wsi i miast. Symbol – Znak – Rytuał, Kraków, 195–213.
- Hageneder F., 2006. Magia drzew. Świat Książki, Warszawa.
- Jurek K., 2011. Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze. Kultura – Media – Teologia 6, 68–80.
- Kaplan S., 2001. Meditation, restoration, and the management of mental fatigue. Environ. Behav. 33(4), 499–500.
- Kobielus S., 2014. Floraium christianum. Symbolika roślin – chrześcijańska starożytność i średniowiecze. Wyd. Benedyktynów, Tyniec.
- Kopaliński W., 2015. Słownik symboli, Wiedza Powszechna, Warszawa.
- Lane B.C., 2002. Landscapes of the sacred. MD: The Johns Hopkins University Press, Baltimore.
- Lengiewicz I.W., 2008. Rośliny biblijne. Przedsiębiorstwo Wydawnicze Rzeczpospolita S.A., Warszawa.
- Majdecka-Strzeżek A., 2003. Zieleń obiektów sakralnych w Polsce – tradycja i współczesność. W: Ogrody przyświątynne i klasztorne. Rekonstrukcja, rewaloryzacja, pielęgnacja, Wrocław, 87–101.
- Majdecki L., 2007. Historia ogrodów, t. I. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Marecki J., Rotter L., 2010. Symbolika roślin. Wydawnictwo UNUM, Kraków.
- Mircea E., 2008. Sacrum a profanum. Tłum. B. Baran. Wyd. Aletheia, Warszawa.
- Siewniak M., Mitkowska A., 1998. Tezaurus Sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa.
- Sowińska B., 2012. Kształtowanie tożsamości krajobrazów sakralnych. Pr. Kom. Kraj. Kult. 17, 78–95.
- Sowińska B., Soszyński D., 2012, Od zapomnienia do przekształcenia czyli o różnorodności krajobrazów sakralnych Roztocza. Pr. Kom. Kraj. Kult. 17, 184–197.
- Stary Testament, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań.
- Włodarczyk Z., Wajda A., 2007. Od klasztornego wirydarza do dydaktycznej kolekcji roślin biblijnych – czyli o judeochrześcijańskiej wizji rajskiego ogrodu. Czasopismo techniczne. Architektura. 5-A, 253–255.
- Zachariasz A., 2013. Sacrum i ogród – wzniosłość i genius loci. Pr. Kom. Kraj. Kult. 22, 113–127.
Downloads
Download data is not yet available.