Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 38 Nr 1 (2022)

Articles

Ocena powiązań pomiędzy reakcjami koni w trakcie codziennego użytkowania

DOI: https://doi.org/10.24326/jasbb.2022.1.3
Przesłane: stycznia 4, 2022
Opublikowane: 2022-03-30

Abstrakt

Celem pracy była ocena, czy na podstawie obserwacji reakcji zwierzęcia podczas codziennych czynności jest możliwe przewidywanie jego zachowania podczas jazdy. Badaniami objęto 60 koni rasy małopolskiej w wieku od 5 do 15 lat. Konie były utrzymywane w 3 stajniach o profilu rekreacyjnym w systemie boksowym. Uzyskane dane pochodziły z wywiadu przeprowadzonego z osobą zajmująca się codzienną pielęgnacją i obsługą koni. Obserwacje obejmowały co najmniej półroczny okres codziennego kontaktu z koniem. Przeanalizowano zachowanie koni obserwowane przed karmieniem, przy przygotowaniu do jazdy i w trakcie jazdy. Z przeprowadzonych badań wynika, że występowanie zachowań agresywnych przed karmieniem może być markerem niewłaściwych reakcji konia przed i w czasie jazdy rekreacyjnej. Wstępne czynności przygotowujące konia, a więc podejście do zwierzęcia i pielęgnacja, kiełznanie i siodłanie mogą być wykorzystywane jako „test” oceniający i przewidujący jakość jazdy. Problemy z wykonaniem tych zabiegów sugerują również znaczne problemy w trakcie samej jazdy. Zachowanie zwierzęcia przed karmieniem oraz w trakcie przygotowań do jazdy powinny być ważnym wskaźnikiem oceniającym bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Bibliografia

  1. Christensen J.W., Rundgren M., Olsson K., 2006. Training methods for horses: habituation to a frightening stimulus. Equine Vet. J. 38, 439–443. https://doi.org/10.2746/042516406778400574 DOI: https://doi.org/10.2746/042516406778400574
  2. Cooper J.J., 2007. Equine learning behaviour: common knowledge and systematic research. Behav. Process. 76, 24–26. https://doi.org/10.1016/j.beproc.2006.12.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.beproc.2006.12.009
  3. Fureix C., Jego P., Sankey C., Hausberger M., 2009. How horses (Equuscaballus) see the world: humans as significant ‘objects’. Anim. Cogn. 12, 643–654. https://doi.org/10.1007/s10071-009-0223-2 DOI: https://doi.org/10.1007/s10071-009-0223-2
  4. Hanggi E.B., Ingersoll J.F., 2009. Long-term memory for categories and concepts in horses (Equuscaballus). Anim. Cogn. 12, 451–462. https://doi.org/10.1007/s10071-008-0205-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s10071-008-0205-9
  5. Hausberger M., Muller C., 2002. A brief note on some possible factors involved in the reactions of horses to humans. Appl. Anim. Behav. Sci. 76, 339–344. https://doi.org/10.1016/j.applanim. 2007.04.015 DOI: https://doi.org/10.1016/S0168-1591(02)00016-3
  6. Hockenhull J., Creighton E., 2010. Management routine risk factors associated with handling and stabled-related behavior problems in UK leisure horses. J. Vet. Behav. 1, 57–58. https://doi.org/ 10.1016/j.jveb.2009.09.012 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jveb.2009.09.012
  7. Jastrzębska E., Wilk I., 2019. Influence of age and experience rider on differentiate the behaviour of recreational horses being prepared for use. Anim. Sci. J. 89 (12), 1712–1718. https://doi.org/10.1111/asj.13109 DOI: https://doi.org/10.1111/asj.13109
  8. Kozak A., Zięba G., Tietze M., Rozempolska-Rucińska I., 2018. Consistency of emotional reactivity assessment results obtained in different behavioural tests. Appl. Anim. Behav. Sci. 205, 54–60. DOI: https://doi.org/10.1016/j.applanim.2018.05.013
  9. Lansade L., Simona F., 2010. Horses’ learning performances are under the influence of several temperamental dimensions. Appl. Anim. Behav. Sci. 125, 30–37. DOI: https://doi.org/10.1016/j.applanim.2010.02.010
  10. Mc Lean A.N., Christensen J.W., 2017. The application of learning theory in horse training. Appl. Anim. Behav. Sci. 190, 18–27. https://doi.org/10.1016/j.applanim.2017.02.020 DOI: https://doi.org/10.1016/j.applanim.2017.02.020
  11. McCall C.A., 1990. A review of learning behavior in horses and its application in horse training. J. Anim. Sci. 68, 75–81.
  12. Mendl M., Burman O.P.H., Parker R.M.A., Paul E.S., 2009. Cognitive bias as an indicator of animal emotion and welfare: emerging evidence and underlying mechanisms. Appl. Anim. Behav. Sci. 118, 161–181. DOI: https://doi.org/10.1016/j.applanim.2009.02.023
  13. Murphy J., Arkins S., 2007. Equine learning behaviour. Behav. Process. 76, 1–13. DOI: https://doi.org/10.1016/j.beproc.2006.06.009
  14. Newton S.A., Knottebbelt D.C., Eldridge P.R., 2000. Headshaking in horses: possible aetiopathogenesis suggested by the results of diagnostic tests and several treatment regimes used in 20 cases. Equine Vet. J. 32, 208–216. DOI: https://doi.org/10.2746/042516400776563617
  15. Press J.M., Davis P.D., Wiesner S.L., Heinemann A., Semik P., Addison R.G., 1995. The national jockey injury study: an analysis of injuries to professional horse-racing jockeys. Clin. J. Sport Med. 5, 4, 236–240. DOI: https://doi.org/10.1097/00042752-199510000-00005
  16. Roberts K., Hemmings A.J., McBride S.D., Parker M.O., 2017. Causal factors of oral versus locomotor stereotypy in the horse. J. Vet. Beh. 20, 37–43. https://doi.org/10.1016/j.jveb. 2017.05.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jveb.2017.05.003
  17. Rozempolska-Rucińska I., Trojan M., Kosik E., Próchniak T., Górecka-Bruzda A., 2013. How “natural” training methods can affect equine mental state? A critical approach – a review. Anim. Sci. Pap. Rep. 31, 3, 185–194.
  18. Sankey C., Richard-Yris M.A., Séverine H., Fureix C., Nassur F., Hausberger M., 2010. Reinforcement as a mediator of the perception of humans by horses (Equuscaballus). Anim. Cogn. 13, 753–64. DOI: https://doi.org/10.1007/s10071-010-0326-9

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 5 6 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.