IDEA OF THE SYMBOLIC GARDEN IN THE CONCEPT OF DEVELOPMENT OF AREA AROUND THE CHURCH OF URSZULA LEDÓCHOWSKA IN LUBLIN

Margot Dudkiewicz

Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie

Katarzyna Kawalec




Abstract

Each element of space is a potential sign or it can become thanks to the author’s intentions. Sign and symbol issues are used in design for the development of the area around  St. Urszula Ledóchowska church in Lublin. The work defines the concept of a church garden as well as features and functions of a welldesigned object. The fieldwork consisted of carrying out  a detailed dendrological inventory and assessing the condition of existing facility. Then,  a conceptual design was developed, which proposed a new selection of plants with the preservation of some existing trees. The surface has been completely changed and elements of small architecture have been added. The area was divided into three zones: representative, contemplative and relaxing. The whole idea is to serve the clergy and parishioners, while being  a vote of gratitude to St. Urszula Ledóchowska.

Keywords:

church, symbolic garden, symbolism of plants

Basiura T., 2018. W ogrodzie Maryi. Atlas roślin maryjnych. Wydawnictwo M, Kraków.

Bell A., Greene Th.C., Fisher J.D., Baum A., 2004. Psychologia środowiskowa. GWP, Gdańsk.

Bramorski J., 2002. Antropologiczny wymiar symboliki przestrzeni sakralnej w ujęciu Mircei Eliadego. Forum teologiczne 3, 153–162.

Drożdż-Szczybira M., 2018. Symboliczne znaczenie roślin uprawianych w tradycyjnej zagrodzie. Środowisko Mieszkaniowe 22, 37–45.

Forstner D., 2001. Świat symboliki chrześcijańskiej. Leksykon. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.

Frey K., 2012. Kwiaty – symbolika kształtu i barwy. W: J. Marecki, L. Rotter (red.), Barwy i kształty. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, Kraków.

Frey K., 2016. Symbolika klasztornego wirydarza. W: J. Marecki, L. Rotter (red.), Krajobraz semantyczny wsi i miast. Symbol – Znak – Rytuał, Kraków, 195–213.

Hageneder F., 2006. Magia drzew. Świat Książki, Warszawa.

Jurek K., 2011. Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze. Kultura – Media – Teologia 6, 68–80.

Kaplan S., 2001. Meditation, restoration, and the management of mental fatigue. Environ. Behav. 33(4), 499–500.

Kobielus S., 2014. Floraium christianum. Symbolika roślin – chrześcijańska starożytność i średniowiecze. Wyd. Benedyktynów, Tyniec.

Kopaliński W., 2015. Słownik symboli, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Lane B.C., 2002. Landscapes of the sacred. MD: The Johns Hopkins University Press, Baltimore.

Lengiewicz I.W., 2008. Rośliny biblijne. Przedsiębiorstwo Wydawnicze Rzeczpospolita S.A., Warszawa.

Majdecka-Strzeżek A., 2003. Zieleń obiektów sakralnych w Polsce – tradycja i współczesność. W: Ogrody przyświątynne i klasztorne. Rekonstrukcja, rewaloryzacja, pielęgnacja, Wrocław, 87–101.

Majdecki L., 2007. Historia ogrodów, t. I. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Marecki J., Rotter L., 2010. Symbolika roślin. Wydawnictwo UNUM, Kraków.

Mircea E., 2008. Sacrum a profanum. Tłum. B. Baran. Wyd. Aletheia, Warszawa.

Siewniak M., Mitkowska A., 1998. Tezaurus Sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa.

Sowińska B., 2012. Kształtowanie tożsamości krajobrazów sakralnych. Pr. Kom. Kraj. Kult. 17, 78–95.

Sowińska B., Soszyński D., 2012, Od zapomnienia do przekształcenia czyli o różnorodności krajobrazów sakralnych Roztocza. Pr. Kom. Kraj. Kult. 17, 184–197.

Stary Testament, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań.

Włodarczyk Z., Wajda A., 2007. Od klasztornego wirydarza do dydaktycznej kolekcji roślin biblijnych – czyli o judeochrześcijańskiej wizji rajskiego ogrodu. Czasopismo techniczne. Architektura. 5-A, 253–255.

Zachariasz A., 2013. Sacrum i ogród – wzniosłość i genius loci. Pr. Kom. Kraj. Kult. 22, 113–127.

Download

Published
2020-11-25



Margot Dudkiewicz 
Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
Katarzyna Kawalec 



License

Submitting an article for publication, the author declares that he has full economic and moral rights to the work and publication of his article will not infringe the rights of third persons. The author signs a statement on the originality of the work and the contribution of individuals.

When an author submits his article for publication in the „Annales Horticulturae” it means he grants licence to exploit copyright to his article under the Creative Commons licence – Attribution - Non-Commercial - No-Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)


Most read articles by the same author(s)