Horticultural therapy gardens for adults with autism – guidelines for designing

ANNA KALINA-GAGNELID

Katedra Sztuki Krajobrazu, Wydział Ogrodnictwa, Biotechnologii i Architektury Krajobrazu, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul. Nowoursynowska 159, 02-776 Warszawa

EWA KOSIACKA-BECK

Katedra Sztuki Krajobrazu, Wydział Ogrodnictwa, Biotechnologii i Architektury Krajobrazu, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul. Nowoursynowska 159, 02-776 Warszawa

IZABELA MYSZKA-STĄPÓR

Katedra Sztuki Krajobrazu, Wydział Ogrodnictwa, Biotechnologii i Architektury Krajobrazu, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul. Nowoursynowska 159, 02-776 Warszawa

MAJA SKIBIŃSKA

Katedra Sztuki Krajobrazu, Wydział Ogrodnictwa, Biotechnologii i Architektury Krajobrazu, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul. Nowoursynowska 159, 02-776 Warszawa



Abstract

Designing spaces for adults with autism requires the knowledge of the specific nature of the disorder not only by gathering knowledge about it but also through active participation in the process of treatment charges who often have difficulty with verbalizating their needs. Close co-operation with the therapists is also important. This fact is presented by the authors of the quoted publications and it was also confirmed in the process of developing the concept of spatial management around one of the centers. The analyses concluded that garden spaces should be created to get autistic adults involved in social interactions, but they should be very individually designed to givethe choice and possibility to decide how to spend free time. It is also important to prepare the therapy space for ergo therapy, sensory therapy and active therapy. The space composition should be characterized by uniformity, repeatability and predictability, which means easy and very simple form to feel safe. The specific needs of autistic adults in many cases impose design solutions where the form, function and content are equivalent. The analyzed material also shows that there is no universal method of designing space for autistic people, there are only guidelines because each case requiresan individual approach.

Keywords:

garden of the therapy, hortitherapy, autism

Beaver Ch., 2006. Designing environments for children and adults with ASD. Mat. 2nd World Autism Congress & Exhibition, Autism Safari – Exploring New Territories, Autism Spectrum Disorder, 30 października–2 listopada 2006, Cape Town, Południowa Afryka.

Brand A., 2010. Living in the Community. Housing Design for Adults with Autism. Royal College of Art Kensington Gore, London, http://www.kingwood.org.uk/downloads/research/living-in-the-community-housing-design-for-adults-with-autism.pdf [dostęp: sierpień 2016].

Brand A., Gaudion K., 2012. Exploring Sensory Preferences. Living Environments for Adults with Autism. Royal College of Art Kensington Gore, London, www.rca.ac.uk//documents /341/Sensory_Preferences_All.pdf [dostęp: wrzesień 2015].

Cooper M.C., Barnes M. (red.), 1999. Healing gardens: Therapeutic benefits and design recommendations. J. Wiley, Chichester, UK.

Doboszyńska E., 2006. OTA, czyli ogród terapeutyczny dla osób autystycznych przy ośrodku Dom & Praca w Wilczej Górze. Praca magisterska, Wydział Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Gaudion K., 2013. Designing Everyday Activities: Living Environments for Adults with Autism. Royal College of Art Kensington Gore, London.

Gaudion K., Hall A., Myerson J., Pelicano L., 2014. Design and wellbeing: Bridging the empathy gap between neurotypical designers and autistic adults, http://www.researchgate. net/profile/ Katie_Gaudion/publication/277330616_Design_and_Wellbeing_Bridging_the_empathy_gap_between_neurotypical_designers_and_autistic_adults/links/5568914808aeab777220f427.pdf [dostęp: wrzesień 2015]

Gaudion K., McGinley C., 2012. Green Spaces. Outdoor Environments for Adults with Autism. Royal College of Art Kensington Gore, London, www.rca.ac.uk/documents/331/GreenSpacesX.pdf [dostęp: wrzesień 2015].

Hebert B., 2003. Design guidelines of a therapeutic garden for autistic children. A Thesis submitted to the Graduate Faculty of the Louisiana State University and Agricultural and Mechanical College in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Landscape Architecture in The School of Landscape Architecture, Loyola University, University of New Orleans, http://etd.lsu.edu/docs/available/etd-0127103-211300/unrestricted/Hebert_thesis.pdf [dostęp: wrzesień 2015].

Kaplan R., Kaplan S., 1989. The experience of nature. Cambridge University Press, New York.

Kossewska J., Perzanowska A., 2004. Dzieci stają się dorosłe – farma dla osób z autyzmem. Konspekt 18, 26–30, http://www.wsp.krakow.pl/konspekt/18/autyzm.html.

Latkowska M.J., 2008. Hortiterapia – rehabilitacja i terapia przez pracę w ogrodzie. Zesz. Probl. Postęp. Nauk Rol. 525, 229–235.

Latkowska M.J, Miernik M., 2012. Ogrody terapeutyczne, miejsca biernej i czynnej ,,zielonej terapii”. Czas. Tech. 109 (30), Architektura 8-A, 245–251.

Nowak J., 2008. Terapia ogrodnicza w krajach europejskich. Zesz. Probl. Postęp. Nauk Rol. 525, 271–276.

Płoszaj-Witkowska B., 2014. Hortiterapia. Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.

Sachs N., Vincenta T., 2011. Outdoor Environments for Children with Autism and Special Needs. Implications 9 (1), http://www.informedesign.org/_news/april_v09-p.pdf.

Wilson B.J., 2006. Sensory Garden for Children with Autism Spectrum Disorders. A Thesis Submitted to the Faculty of the School of Landscape Architecture in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Masters of Landscape Architecture in the Graduate College, The University of Arizona, http://hdl.handle.net/10150/193299 [dostęp: wrzesień 2015].
Yuill N., Strieth S., Roake C., Aspden R., Todd B., 2007. Brief Report: Designing a Playground for Children with Autistic Spectrum Disorders – Effects on Playful Peer Interactions. J. Autism Dev. Disord. 37 (6), 1192–1196.

Published
2016-06-05



ANNA KALINA-GAGNELID 
Katedra Sztuki Krajobrazu, Wydział Ogrodnictwa, Biotechnologii i Architektury Krajobrazu, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul. Nowoursynowska 159, 02-776 Warszawa
EWA KOSIACKA-BECK 
Katedra Sztuki Krajobrazu, Wydział Ogrodnictwa, Biotechnologii i Architektury Krajobrazu, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul. Nowoursynowska 159, 02-776 Warszawa
IZABELA MYSZKA-STĄPÓR 
Katedra Sztuki Krajobrazu, Wydział Ogrodnictwa, Biotechnologii i Architektury Krajobrazu, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul. Nowoursynowska 159, 02-776 Warszawa
MAJA SKIBIŃSKA 
Katedra Sztuki Krajobrazu, Wydział Ogrodnictwa, Biotechnologii i Architektury Krajobrazu, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul. Nowoursynowska 159, 02-776 Warszawa



License

Submitting an article for publication, the author declares that he has full economic and moral rights to the work and publication of his article will not infringe the rights of third persons. The author signs a statement on the originality of the work and the contribution of individuals.

When an author submits his article for publication in the „Annales Horticulturae” it means he grants licence to exploit copyright to his article under the Creative Commons licence – Attribution - Non-Commercial - No-Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)