Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 28 No. 3 (2010)

Articles

Evaluation of factors determining consumer preferences relating to pork quality

Submitted: April 6, 2021
Published: 2010-09-30

Abstract

The purpose of the paper was to explore consumer behaviour when buying and consuming pork. The analysis referred to the opinions of 100 respondents who had completed the
questionnaire. Based on the opinion survey, it was concluded that pork enjoyed considerable popularity among the consumers. The fact stemmed from a ready access to the meat and its relatively low price as compared with beef. Furthermore, pork was the meat of choice due to its taste, smell and colour. More than 80% of the interviewees thought that the pork they bought was of good quality and only 16% were dissatisfied with it. The majority (55%) of the respondents purchased meat at butcher’s shops, 28% at farms and 17% in supermarkets, with a preference for pork with a minimal fat layer. Consumers expressed particular interest in acquiring pork from traditionally fed animals or animals raised on organic farms.

References

Adamczyk G., 2002. Wybrane aspekty zachowań konsumpcyjnych i wzorców spożycia żywności w polskich gospodarstwach domowych w latach dziewięćdziesiątych. Rocz. AR Pozn. 343,
Ekonomia 1, 31–41.
Bello A.L., Calvo D.D., 2000. The importance of intrinsic and extrinistic cues to expected and experienced quality: an empirical application for beef. Food Quality and Preference 11, 229–238.
Blicharski T., Hammermeister A., Pierzchała M., 2006. Zawartość tłuszczu śródmięśniowego w mięsie wieprzowym. Gosp. Mięs. 6, 30–33.
Cosgrove M. Flynn A., Kiely M., 2005. Consumption of red meat, white meat and processed meat in Irish adults in relation to dietary quality. Brit. J. Nutr. 93, 933–942.
Czarniecka-Skubina E., Przybylski W., Jaworska D., Wachowicz I., Urbańska I., Niemyjski S., 2007. Charakterystyka jakości mięsa wieprzowego o zróżnicowanej zawartości tłuszczu
śródmięśniowego. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 6 (55), 285–294.
Dransfield E., 2001. Zagadnienia dotyczące akceptacji mięsa przez konsumentów. Rocz IPMiT 38, supl. 1, 109–128.
Dransfield E., Ngapo T.M., Nielsen N.A., Bredahl L., Sjöděn P.O., Magnusson M., Campo M.M., Nute G.R., 2005. Consumer choice and suggested price for pork as influenced by its appearance, taste and information concerning country of origin and organic pig production. Meat Sci. 69, 61–70.
Foregin Agriculture Service USDA, 2010. Per capita pork consumption. Counselor and attaché reports, official statistics, and results of office research [online], http://www.fas.usda.gov/psdonline
Gajewczyk P., 2008. Wpływ genotypu tucznika oraz pory roku na cechy fizykochemiczne mięśnia najdłuższego grzbietu (schabu). Trz. Chlew. 8/9, 61–62.
Górska-Warsewicz H., 1999. Konsument mięsa i produktów mięsnych. Przem. Spoż. 10, 12–14.
Hay V.W., Preston R.L., 1994. Nutrition and feeding management to alter carcass composition of pig and cattle. [In:] Hafsm H.D., Zimbelman R.G., Low-fat meat: Design strategies and human implications. London Academic Press, 13–34.
Higgs J.D., 2000. The changing nature of red meat: 20 years of improving nutritional quality. Trends Food Sci. Technol. 11, 85–95.
Jeznach M., 2008. Uwarunkowania ekonomiczno-organizacyjne jakości i bezpieczeństwa żywności. Rozpr. Nauk. i Monogr. Warszawa, Wyd. SGGW.
Koćwin-Podsiadła M., Krzęcio E., 2005a. Jakość wieprzowiny i metody jej doskonalenia. Cz. I. Prz. Hod. 4, 13–20.
Koćwin-Podsiadła M., Krzęcio E., 2005b. Jakość wieprzowiny i metody jej doskonalenia. Cz. II. Prz. Hod. 5, 18–20.
Koćwin-Podsiadła M., Krzęcio E., 2005c. Jakość wieprzowiny i metody jej doskonalenia. Cz. III. Prz. Hod. 6, 3–6.
Krupa J., Majka A., 2000. Badanie preferencji konsumenckich mięsa i jego przetworów w południowo-wschodnim makroregionie Polski. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość. 2, 91–99.
Morrisey P.A., Sheeny P.J., Galvin K., Kerry J.P., Buckley D.J., 1998. Lipid stability in meat and meat products. Meat Sci. 49 (1), 73–86.
Ngapo T.M., Dransfield J., Martin J.F., Magnusson M., Bredahl L., Nute G.R., 2003. Consumer perception: pork and pig production. Insights from France, England, Sweden and Denmark.
Meat Sci. 66, 125–134.
Verbeke W., De Smet S., Veckier I., Van Oeckel M.J., Warnants N., Van Kenhove P., 2005. Role of intrinsic search cues in the formation of consumer preferences and choice for pork chops.
Meat Sci. 69, 343–354.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)