Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 17 No. 2 (2007)

Articles

The effect of demographic and socio-economics features on preferences of apple consumers

  • Eugenia Czernyszewicz
Submitted: May 15, 2020
Published: 2005-12-15

Abstract

The aim of the research was to recognize and evaluate the relations between apple consumer preferences and their demographic and social-economic features. The incidence of correlations and their strength and characteristics were analyzed. The research was conducted based on the results of questionnaire surveys conducted among Lublin’ s inhabitants in 2006. It has been proved that features such as sex, age, education, income, source of income, type of family have a statistically essential influence on the frequency of apple consumption, purchase places, size of a single purchase, preferences concerning the size of fruit, the colour of peel, the hardness of pulp and the taste.

References

Barritt B.H., 2002. The apple in the word of 2002. Present situation and developments for producers and consumers. Interpoma 7–9 November, Bolzano, Italy, 11–19.
Borges R.P., Brug J., van Assema P., Dagnelie P.C. 2004. Explaining fruit and vegetable consumption: the theory of planned behaviour and misconception of personal intake levels. Appetite 42, 157–166
Brug J., Debie S., Assema P. van, Weijts W. 1995a. Psychosocial determinants of fruit and vegetable consumption among adults: results of focus group interviews. Food Quality and Preference, 6, 2, 99–107.
Brug J., Lechner L., De Vries H. 1995b. Psychosocial determinants of fruit and vegetable consumption. Appetite, 25, 285–296.
Budżety gospodarstw domowych z lat 2000–2004, GUS, Warszawa.
Bywalec Cz., Rudnicki L. 1992. Podstawy teorii i metodyki badania konsumpcji. AE w Krakowie, Kraków.
Czernyszewicz E. 2002. Wybrane aspekty spożycia owoców w Lublinie. Handel Wewnętrzny, nr specj., IRWiK, SGGW, 38–40.
Czernyszewicz E. 2004. Preferencje konsumentów w zakupie i spożyciu jabłek. Ann. UMCS, sec. EEE, 14, 13–23.
Ellinger W. 2006. Konsumtrends bei Äpfeln und Apfelsorten. Interpoma 2006, Bolzano, Congress Paper, 17–31.
Frątczak E., Pęczkowski M., Sienkiewicz K., Skaskiewicz K. 2005. Statystyka od podstaw z systemem SAS. SGH, Warszawa.
Giłka J. 2004. Determinanty oraz zmiany konsumpcji żywności wrród Polaków. Roczn. Nauk. SERiA, 6, 2, 59–62.
Grzybowska-Brzezińska M., Pilarski S. 2005. Styl życia a konsumpcja żywności. Rocz. Nauk. SERiA, VII, 3, 58–64.
Gulbicka B., Kwasek M. 2001. Wpływ dochodów na spożycie żywności w gospodarstwach domowych. IERiG, Warszawa.
Jesionkowska K., Konopacka D., Płocharski W. 2006. The quality of apples – preferences among consumers from Skierniewice, J. Fruit Ornametal Plant Res. 14, 173–182.
Kamphuis C.B.M., Giskes K., de Bruijn G.-W., Brug J., Van Lenthe F.J. 2006. Environmental determinants of fruit and vegetable consumption among adults: A systematic review. British J. Nutr. 96 (4), 620–635.
Kurzawiński J. 2001. Marketingowe badania konsumentów owoców. Mat. IV Ogólnopolskiej Konferencji Ogrodniczej nt. „Marketing w ogrodnictwie”. 12–13 XII 2001, AR w Lublinie, 97–100.
Kühn B.F., Thybo A.K. 2001. The influence of sensory and physiochemical quality on Danish children’ s preferences for apples. Food Quality and Preference, 12, 543–550.
Kwasek M. 2000. Współzależność między spożyciem żywności a poziomem dochodów w świetle współczynników dochodowej elastyczności spożycia (popytu). Mat. Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Konsument żywności i jego zachowania rynkowe”, 12–13 X Warszawa 155–159.
Licznar-Małańczuk M., Szewczuk A. 2002. Analiza preferencji mieszkańców Wrocławia przy zakupie jabłek na podstawie badań ankietowych. Mat. XLI Oólnopolskiej Naukowej Konferencji Sadowniczej, Skierniewice, 28–30 VIII, 70.
Lindström M., Hanson B.S., Wirfält E., Ostergren P.O. 2001. Socioeconomic differences in the consumption of vegetables, fruit and fruit juices. The influence of psychosocial factors. Europ. J. Public Health, 11(1), 51–59.
Mruk H. 2005. Preferencje konsumentów w Polsce w zakresie produktów żywnościowych – od czego zależą, czego można się spodziewać. Mat. Konf. „Jak zapewnić przyszłość mojego gospodarstwa”, Dni Przedsiębiorcy Rolnego, Poznań.
Péneau S., Hoehn E., Roth H.-R., Escher F., Nuessli J. 2006. Importance and consumer perception of freshness of apples. Food Quality and Preference 17, 9–19.
Perez A., Ln B-H., Allshouse J. 2001. Demographic profile of apple consumption in the U.S. Fruit and Tree Nuts S&O/FTS-292/September 2001, 37–47.
Piekut M. 2006. Zróżnicowanie spożycia owoców i przetworów owocowych w Polsce. Przem. Ferment. Owoc.-Warz., 6, 26–27.
Sojkin B. 1994. Determinanty konsumpcji żywności. Analiza hierarchiczna. Zesz. Nauk. ser. II, z. 135, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu.
Strojewska I. 2006. Konsumpcja owoców i warzyw w Polsce i w UE. Przem. Ferment. i Owoc.-Warz., 10, 26–28.
Sznajder M., Moskalik B., Wielicka A. 2005. Wpływ wieku na zwyczaje konsumentów w zakresie spożycia owoców i warzyw. Roczn. Nauk. ser. II, t. VII, z. 3, Wieś Jutra, (Warszawa), 173–178.
Trębacz A. 2000. Preferencje konsumentów owoców a rynek jabłek deserowych. Mat. III Ogólnopolskiej Konferencji Ogrodniczej nt. „Szanse i zagrożenia dla krajowego ogrodnictwa po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej”, 13–14 grudnia, AR w Lublinie, 233–242.
Wieland S. 2002. Äpfel sind das beliebteste Obst in Deutschland. Obstbau 1, 36–37.
Zmarlicki K., 2000. Porównanie preferencji konsumentów kupujcych jabłka w latach 1995 i 1999. Zesz. Nauk. Inst. Sad. i Kwiac. 8, 419–422.

Downloads

Download data is not yet available.