Probiotyki w profilaktyce i terapii u dzieci w opinii rodziców

ANNA LITWIŃCZUK

Pracownia Bezpieczeństwa Żywności i Produktów Regionalnych Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, ul. Akademicka 13, 20-950 Lublin

SYLWIA BANCIAROWSKA

Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna w Radomiu ul. Wodna 13/21, 26-600 Radom



Abstrakt

Na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych wśród rodziców dzieci do lat 6 (większość to respondenci z wyższym wykształceniem) wykazano, że ponad 80% ankietowanych podawało probiotyki swoim dzieciom przede wszystkim w trakcie antybiotykoterapii lub biegunki. Najwięcej dzieci dostało je po raz pierwszy przed ukończeniem pierwszego roku życia. Ankieto- wani rodzice w zdecydowanej większości wiedzieli, czym są probiotyki, ale mieli trudności z określeniem, od czego zależy skuteczność ich działania. Jako główne źródło wiedzy na temat probiotyków najczęściej wybierana była odpowiedź „lekarz lub farmaceuta”.

Słowa kluczowe:

probiotyki, dzieci, znaczenie profilaktyki i terapii

Cichy W., Gałęcka M., Szachta P., 2010. Probiotyki jako alternatywne rozwiązanie i wsparcie terapii tradycyjnych. Zakażenia 6, 2–8.

Cichy W., Ignyś I., 2006. Probiotyki i prebiotyki w pediatrii. MATIO 2 (32), 6–9.

Favier C.F., de Vos W.M., Akkermans A.D., 2003. Development of bacterial and bifidobacterial communities in feces of newborn babies. Anaerobe 9 (5), 2019–2029.

FAO/WHO, 2002. Report of a Joint FAO/WHO Working Group on Drafting Guidelines for the Evaluation of Probiotics in Food. London, Ontario, Canada, 30 April – 1 May 2002.

Fuller R., 1989. Probiotics in man and animal. J. Appl. Bacteriol. 66, 365–378.

Grzymisławski M., Stankowiak-Kulpa H., Włochal M., 2010. Celiakia – standardy diagnostyczne i terapeutyczne 2010 roku. Forum Zaburzeń Metabol. 1 (1), 12–21.

Jańczewska I, Domżalska-Popadiuk I., 2014. Znaczenie kolonizacji bakteryjnej przewodu pokar- mowego noworodków donoszonych urodzonych drogą cięcia cesarskiego. Ann. Acad. Med. Gedan. 44, 99–104.

Kamińska E., 2012. Skuteczność i bezpieczeństwo stosowania probiotyków na podstawie badań klinicznych przeprowadzonych u dzieci. Med. Wieku Rozwoj. 16 (3), 240–251.

Kaźmierska A., 2014. Probiotyki – recepta na zdrowie? Kosmos. Probl. Nauk Biol. 63 (3), 455–472.

Litwińczuk A., Dawidowska D., Litwińczuk Z., 2015. Czynniki warunkujące wiedzę rodziców na temat przyczyn i możliwości zapobiegania alergii pokarmowej dzieci. Żyw. Człow. Metab. 42 (2), 5–12.

Lutyńska A., Augustynowicz E., Wietrzyk A., 2012. Problemy stosowania suplementów diety zawierających probiotyki. Probl. Higieny Epidemiol. 93 (3), 493–498.

Nowak A., Śliżewska K., Libudzisz Z., 2010a. Probiotyki – historia i mechanizmy działania. Żywn. Nauka Technol. Jakość 4 (71), 5–19.

Nowak A., Śliżewska K., Libudzisz Z., Socha J., 2010b. Probiotyki – efekty zdrowotne. Żywn. Nauka Technol. Jakość 4 (71), 20–36.

Pluta A., 2005. Probiotyk spożywczy – jakie musi spełniać wymagania? Żywność dla zdrowia 2, 12.




Socha J., Madaliński K., Stolarczyk A., 2000. Probiotyki w chorobach przewodu pokarmowego i ich działanie immunomodulujące. Pediatr. Współcz. Gastroenterol. Hepatol. Żyw. Dziecka 3 (1), 137–140.

Szałek E., Kaczmarek Z., Grześkowiak E., 2010. Wykorzystanie probiotyków we współczesnej farmakoterapii pediatrycznej. Farm. Pol. 66 (3), 168–172.
Pobierz

Opublikowane
2016-12-19



ANNA LITWIŃCZUK 
Pracownia Bezpieczeństwa Żywności i Produktów Regionalnych Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, ul. Akademicka 13, 20-950 Lublin
SYLWIA BANCIAROWSKA 
Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna w Radomiu ul. Wodna 13/21, 26-600 Radom



Licencja

Od 2022 r. artykuły są udostępniane na zasadach licencji Creative Commons uznanie autorstwa 4.0 międzynarodowa (CC BY 4.0). Artykuły opublikowane przed 2022 r. są dostępne na zasadach licencji Creative Commons uznanie autorstwa – użycie niekomercyjne – bez utworów zależnych 4.0 międzynarodowa  (CC BY-NC-ND 4.0).

Przysłanie artykułu do redakcji oznacza, że nie był on opublikowany wcześniej, nie jest rozpatrywany do publikacji w innych wydawnictwach.

Autor podpisuje oświadczenie o oryginalności dzieła i wkładzie poszczególnych osób.


Inne teksty tego samego autora