Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 35 No. 2 (2017)

Articles

Knowledge and opinions of students of Lublin universities concerning organic food of animal origin

DOI: https://doi.org/10.24326/jasbb.2017.2.4
Submitted: June 24, 2019
Published: 2017-06-12

Abstract

The aim of the study was to assess the level of knowledge of Lublin university students regarding organic food of animal origin and to find out their opinions about it. Its availability on the market and the frequency with which the respondents consume this type of product were established as well. The level of knowledge of Lublin university students regarding organic food can be assessed as average. Over half of the students (55%) correctly identified the logo which serves as an official symbol of organic farming and (51%) were familiar with the fundamental principles and requirements placed on organic agriculture and processing. The vast majority (75%) were aware of the obligation to properly label organic food. Nearly a quarter were uncertain whether there are any differences at all between organic food of animal origin and its conventional counterparts. Fewer than half of the students surveyed (45%) stated that they purchase organic food of animal origin. The most frequently purchased products were milk, eggs, cold cuts, meat and cheese. The students least often bought honey, yogurt and butter.

References

Bryła P., 2013. Marketing ekologicznych produktów żywnościowych – wyniki badania wśród polskich przetwórców. Rocz. Ochr. Śr. 15, 2899–2910.

Cichocka I., Krupa J., 2016. Znajomość żywności ekologicznej wśród mieszkańców województwa podkarpackiego. Handel Wewn. 6 (365), 32–46.

Czapiński J., Panek T., 2015. Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków (raport). Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.

Domagalska J., Buczkowska M., 2015. Rolnictwo ekologiczne – szanse i perspektywy rozwoju. Probl. Hig. Epidemiol. 96, 370–376.

FiBL, IFOAM, 2016. The World of Organic Agriculture. Statistic and emerging trends 2016. Research Institute of Organic Agriculture, Bonn-Frick.

Głuchowska-Gołda G., Smalej B., 2013. Ekologiczne przetwórstwo surowców pochodzenia zwierzęcego. W: K. Maciąg, M. Szala, G. Winiarski (red.), Postępy w naukach przyrodniczych 2. Politechnika Lubelska, Lublin, 18–32.

IJHARS, 2015. Raport o stanie rolnictwa ekologicznego w Polsce w latach 2013–2014. Warszawa, 1–80.

Kowalczuk-Vasiliev E., Klebaniuk R., Gronowicz K., 2011. Żywność ekologiczna w opinii studentów różnych lat uczelni lubelskich. Probl. Hig. Epidemiol. 92 (4), 960–964.

Kowalska A., 2010. Jakość i konkurencyjność w rolnictwie ekologicznym. Difin, Warszawa.

Kucińska K., 2009. Poziom wiedzy o żywności ekologicznej wśród mieszkańców Warszawy. J. Res. Appl. Agric. Eng. 3 (54), 164–171.

Matysik-Pejas R., Cieślik J., 2016. Konsumencka ocena rynku żywności ekologicznej na przykładzie Krakowa. Rocz. Nauk. SERiA 18 (5), 164–170.

MRiRW. 2014. Ramowy plan działań dla żywności i rolnictwa ekologicznego w Polsce na lata 2014–2020, Warszawa, 1–37.

O’Doherty J. K., Denver S., Zanoli R., 2011. Actual and potential development of consumer demand on the organic food market in Europe. NJAS – Wagen. J. Life Sci. 58, 79–84.

O’Donovan P., McCarthy M., 2002. Irish consumer preference for organic meat. Brit. Food J. 104, 353–370.

Padel S., Foster C., 2005. Exploring the gap between attitudes and behaviour. Understanding why consumers buy or do not buy organic food. Brit. Food J. 107 (8), 606–625.

Salejda A.M., Krasnowska G., 2014. Ocena wybranych wyróżników jakości oraz analiza spożycia ekologicznych przetworów mięsnych. Nauka Przyr. Technol. 1 (8), 1–12.

Rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91. Dz.Urz. UE L 189/1.

Samolińska W., Kiczorowska B., 2013. Żywność ekologiczna w opinii internautów – doniesienie wstępne. Probl. Hig. Epidemiol. 94 (3), 630–634.

Strużyna S., 2015. Dystrybucja produktów ekologicznych w Polsce. Biuletyn Informacyjny ARR, 4, 32–34.

Zabrocki R., Liedtke I., 2010. Postawy i zachowania młodych konsumentów polskich i niemieckich na rynku żywności ekologicznej. Zesz. Nauk. Uniw. Szczec., Probl. Zarz. Finan. Marketingu 609, 203–213.

Zrałek J., 2010. Czynniki motywująca konsumentów do zakupu ekologicznej żywności – wyniki badań bezpośrednich. Zesz. Nauk. Uniw. Szczec., Probl. Zarz. Finans. Marketingu 609, 391–400.

Zuba M., 2011. Szanse i bariery w integracji łańcucha żywności ekologicznej w Polsce. Zesz. Nauk. WSEI, seria Ekonomia 3, 263–269.

Żakowska-Biemans S., 2011a. Polish consumer food choices and beliefs about organic food. Brit. Food J. 113 (1), 122–137.

Żakowska-Biemans S., 2011b. Bariery zakupu żywności ekologicznej w kontekście rozwoju rynku żywności ekologicznej. J. Res. Appl. Agric. Eng. 56 (4), 216–220.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.