W artykule scharakteryzowano samochodowe środki transportu chłodniczego na podstawie umowy o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów (ATP). Przeanalizowano proste metody doboru samochodowych agregatów chłodniczych, stwierdzając, że stosowanie do tego celu tabel zawierających tylko zakresy temperatur i wielkość naczepy może prowadzić do błędów. Przedstawiono składniki bilansu strat ciepła naczepy chłodniczej. Stwierdzono, że straty ciepła przez izolację nadwozia zależą przede wszystkim od różnicy temperatur powietrza na zewnątrz ścian nadwozia i wewnątrz przestrzeni ładunkowej oraz od jakości izolacji. Przedstawiono wpływ promieniowania słonecznego i ciepła oddychania owoców i warzyw, a także wpływ czasu otwarć drzwi podczas wyładunku przewożonego towaru na wymianę ciepła. Zanalizowano błędy możliwe do popełnienia podczas tworzenia cieplnego bilansu środka transportu chłodniczego.