Właściwości trakcyjne opon i ich modyfikacji na różnych drogach leśnych
Włodzimierz Białczyk
Akademia Rolnicza we WrocławiuAnna Cudzik
Akademia Rolnicza we WrocławiuJarosław Czarnecki
Akademia Rolnicza we WrocławiuKrzysztof Pieczarka
Akademia Rolnicza we WrocławiuAbstrakt
W pracy przedstawiono wyniki badań właściwości trakcyjnych opon 4.00-10, 5.00-10, 18×7.00-8, 18×9.50-8 oraz ich modyfikacji (łańcuchy antypoślizgowe, koła podwójne) na drogach leśnych w obrębie trzech róźnych drzewostanów (28- i 72-letniej sosny oraz drzewostanu liściastego). Mierzono siły trakcyjne w funkcji zmian deformacji poziomej podłoża. Badania wykazały, że w obrębie każdego drzewostanu dla każdej z badanych opon istnieje pewien poziom obciążenia prostopadłego, dla którego siły trakcyjne generowane są z maksymalną sprawnością trakcyjną. Badania wykazały ponadto, że każda z zastosowanych modyfikacji skutkowała większymi siłami i sprawnościami trakcyjnymi.
Słowa kluczowe:
drogi leśne, drzewostany, siły trakcyjne, sprawności trakcyjne, oponyBibliografia
Białczyk W., Pieczarka K., Materek D., 2001. Badania przyczepności koła mikrociągnika w zmiennych warunkach glebowych. Inżynieria Rolnicza 13(33), 79–84.
Akademia Rolnicza we Wrocławiu
Akademia Rolnicza we Wrocławiu
Akademia Rolnicza we Wrocławiu
Akademia Rolnicza we Wrocławiu
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły są udostępniane na zasadach CC BY-NC-ND 4.0 – uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych.
Przysłanie artykułu do redakcji oznacza, że nie był on opublikowany wcześniej, nie jest rozpatrywany do publikacji w innych wydawnictwach.
Autor podpisuje oświadczenie o oryginalności dzieła i wkładzie poszczególnych osób.